NIJVERDAL – Marel Vrerink (17) uit Nijverdal gaat een spannende zomer tegemoet want dan gaat zij op reis naar Amerika waar ze twee weken lang te gast is bij de NASA in Houston.
De 6 vwo-leerlinge van CSG Reggesteyn won de finale van de ruimtevaartwedstrijd Countdown to Houston. Samen met de andere winnaar Ian Rempkens uit Enschede, vertegenwoordigt Marel Vrerink ons land tijdens het programma dat 50 studenten uit de hele wereld volgen over ruimtevaart. „Ik heb er heel veel zin in”, zegt zij. „Ik kon het eerst niet geloven dat ik had gewonnen. Vorig jaar heb ik ook meegedaan maar toen viel ik buiten de prijzen.”
Haar belangstelling voor ruimtevaart werd in de derde klas aangewakkerd door een project over sterrenkunde. „Ik heb natuurkunde altijd al interessant gevonden en ik heb wel eens een artikel gelezen over ruimtevaart, maar sterrenkunde springt daar als onderdeel wel bovenuit. Ik vond het leuk om aan de wedstrijd mee te doen.”
Satellietmissie
De opdracht voor de finale was een nieuwe toepassing bedenken voor een satelliet die rond de aarde draait. „Ik heb onderzoek gedaan naar de Kuipergordel en planeet 9 en daar een satellietmissie voor bedacht. Ik heb bijvoorbeeld berekeningen gedaan voor een bepaalde baan die de satelliet moet afleggen. Dat zijn vooral natuurkundige formules. Het zijn uiteindelijk zeven pagina’s geworden en ik moest een filmpje maken met een presentatie in het Engels. Tijdens de finale op de UT stelde de jury ook nog vragen. Daarna duurde het heel lang voordat de uitslag bekend werd gemaakt. Plotseling kreeg ik een supergroot vliegticket in mijn handen gedrukt naar Houston omdat ik had gewonnen. Ik kon het eerst niet geloven.”
Marel is inmiddels een ‘bekende’ Nijverdalse geworden en dat wordt alleen nog maar ‘erger’ wanneer de banner klaar is met haar foto waarmee haar school de aandacht wil trekken. Het is mooie reclame voor het technasium van Reggesteyn dat Marel vanaf de vierde klas volgt. „Ik krijg allerlei felicitaties van mensen die ik niet eens ken. Ook bij de Jumbo waar ik werk komen mensen naar mij toe. Dat is wel apart.”
Cum laude
Ondertussen moet de Nijverdalse ook nog eindexamen doen dit jaar. Ze staat er volgens haar leerkrachten zo goed voor dat ze misschien wel cum laude kan slagen. Zelf is zij daar nuchter onder: „Ik heb al zo veel extra vakken dat ik het ook wel een keer goed vind, hoor.” Volgende week is de presentatie van haar profielwerkstuk. Nee, dat gaat niet over sterren of ruimtevaart, maar over bioplastics, gelieerd aan het vak scheikunde. Dan is er nog de meesterproef, het examenstuk voor het technasium. Voor de reis naar Houston moet zij ook nog opdrachten maken, maar dat vindt ze niet erg. „Kijk, zo’n profielwerkstuk is iets wat je móet doen. Ik heb zelf gekozen voor deelname aan de ruimtevaartwedstrijd. Het is iets wat ik gewoon heel leuk vind om te doen.”
Presentatie
In Houston moet zij samen met Ian een presentatie geven over Nederland. Verder volgt zij samen met de andere 49 jongeren lezingen van astronauten en krijgt zij onder andere een rondleiding bij NASA. De studenten moeten in groepjes werken aan een bepaald onderdeel van een missie naar Mars. De reis is verder helemaal geregeld. „Ik hoef alleen maar mijn koffer te pakken en dan ga ik gewoon…”
Technasium
Het technasium is een landelijk ontwikkelde formule voor bèta-onderwijs op havo en vwo, die bestaat sinds 2003. CSG Reggesteyn is een van de vijf scholen in Overijssel die het programma aanbieden. In de brugklas kunnen leerlingen al kiezen voor het technasium maar ook in het vierde leerjaar mogen leerlingen instromen. Het technasium heeft een eigen examenvak: Onderzoek & Ontwerpen. Richard Geuzendam en Chris Heuver zijn vanaf het begin betrokken bij het Technasium in Nijverdal, nu zo’n dertien jaar. „We werken veel samen met het bedrijfsleven”, vertellen zij. „De leerlingen gaan in groepjes bezig met een opdracht waarbij een bedrijf bijvoorbeeld onze hulp inschakelt. Ik sta elke keer weer versteld als ik zie wat ze doen”, zegt Geuzendam. „Ze bouwen websites voor bedrijven of doen onderzoek naar de winstgevendheid van zonnepanelen.”
Het is niet alleen ‘harde techniek’ benadrukt Heuver. „We hebben ook projecten in de gezondheidstak. Onderzoek naar medicijnen bij een apotheek bijvoorbeeld. De leerlingen leren samenwerken, probleemoplossend denken en tegelijk werken ze aan hun persoonlijke ontwikkeling. Ze hebben veel vrijheid bij zowel de onderwerpkeus als de uitvoering. We stimuleren als docenten dat ze naar bedrijven en instellingen toe stappen voor informatie en dat ze niet alles alleen maar van internet halen. Het contact met een bepaalde bedrijfstak helpt de leerlingen ook bij het maken van een studiekeus.”
Bron: Tubantia, https://www.tubantia.nl/hellendoorn/marel-uit-nijverdal-wint-ruimtevaartwedstrijd-en-is-twee-weken-te-gast-bij-nasa-in-houston~ad62c92a/